Ulvetider - dialog i en konflikt

Ulv engasjerer. Det er steile parter i konflikten, men kan man forstå den andres synspunkt? Norsk skogmuseum har i forbindelse med den nye utstillingen «Ulvetider» laget et undervisningsopplegg der dialog og konflikthåndtering er sentralt.

  • Utstillingen «Ulvetider» på Norsk skogmuseum
    1/1
    Utstillingen «Ulvetider» på Norsk skogmuseum Baard Næss

Målgruppe: Ungdomsskole og videregående skole

Dato:11.-14. desember 2018

Varighet: kl. 10:00 - 13:30

Gruppestørrelse: ca. 30 elever, maks 40.

Pris: kr 60,- per elev, skoleavtale gjelder

Hvorfor er folk så uenige om ulv? Hvilke konflikter har oppstått på grunn av økt antall ulv i Norge? Hvordan oppleves det om samfunnets tiltak ikke strekker til? I presse og sosiale medier kommer sterke synspunkter om ulv fram. Er det lett å mene, og tør vi si det vi egentlig mener?

For å møte disse dagsaktuelle problemstillingene har museet laget et undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i konflikter rundt ulv i Norge. Metoder som brukes i konflikthåndtering, er anvendbare også i ulvekonflikten. Stikkord er konfliktdemping og dialog.

Hva? Undervisningsopplegget er tredelt. En teoretisk del der ulvens historie i Norge, ulvens biologi og forvaltning blir formidlet gjennom en omvisning i utstillingen «ulvetider». Og to praktiske deler med konfliktanalyse og ulike dialogøvelser.  Undervisningsoppleggets konflikthåndtering og dialogmetode gjøres i samarbeid med Nansen Fredssenter.

Mål: At ungdommen skal lære om dialogarbeid sett i sammenheng med økologi, forskning, forvaltning og de samfunnsmessige utfordringene knyttet til ulv i Norge.


  • Ulvetider-logo.png
    1/1

For ytterligere informasjon kontakt oss på e-post: booking@skogmus.no, eller på telefon 62 40 90 40.


Læreplanmål undervisningsopplegget berører

Naturfag

Forskerspiren:

·       forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen (10. trinn)

·       identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk (10. trinn)

·       skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger (Vg1)

·       drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder (Vg1, Vg3)

Mangfold i naturen/Bærekraftig utvikling:

·       gjøre rede for celledeling og for genetisk variasjon og arv (10. trinn)

·       observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner (10. trinn)

·       undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg (Vg1)

Samfunnsfag

Utforskeren:

·       vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning (10. trinn)

·       reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene (10. trinn)

·       identifisere samfunnsfaglege argument, fakta og påstandar i samfunnsdebattar og diskusjonar på Internett, vurdere dei kritisk og vurdere rettar og konsekvensar når ein offentleggjer noko på Internett (10. trinn)

·       skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar (10. trinn)

·       utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep (Vg1, Vg2)

Geografi:

·       undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling (10. trinn)

·       undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt (10. trinn)

Samfunnskunnskap:

·       gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn (10. trinn)

·       gje døme på kva samarbeid, medverknad og demokrati inneber nasjonalt, lokalt, i organisasjonar og i skolen (10. trinn)

Politikk og demokrati:

·       utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad (Vg1, Vg 2)

·       diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei (Vg1, Vg2)

Valgfaget Demokrati i praksis, m.m.